Belgisch scheepsregister
De FOD Mobiliteit en Vervoer registreert vaartuigen zodat ze mogen varen volgens nationale of internationale wetgeving. (Belgische) Vaartuiggegevens en gegevens van eigenaars worden opgenomen in een databank. In het licht van ordehandhaving, incidentbeheer, onderzoek, heffen van belastingen of fraudecontrole moeten deze gegevens beschikbaar worden gesteld aan derde/externe partijen. Binnen de FOD Mobiliteit en Vervoer is het Belgisch Scheepsregister bevoegd voor registratie van schepen en openbaarmaking van rechten op deze schepen door het opleveren van getuigschriften, afschriften en gegevens op aanvraag die het Belgisch Scheepsregister bewaart. Deze aanvragen kunnen van verschillende stakeholders komen zoals, eigenaars, makelaars, deurwaarders, banken, notarissen.
Het Belgisch Scheepsregister beheert de volgende registers: het zeeschepenregister, het rompbevachtingsregister, het binnenschepenregister, het register van neerlegging, het register van overheidsvaartuigen, het register van onbemande vaartuigen, het register van pleziervaartuigen.
De registers van het Belgisch Scheepsregister bevat gegevens over schepen en eigenaars. Het Belgisch Scheepsregister haalt haar informatie uit de akten en documenten die worden overgemaakt (eigendomstitels, hypotheekaktes, beslagexploten, meetbrieven…). Enkel het registratienummer/teboekstellingsnummer toegekend aan een schip en de neerleggingsnummers van de documenten worden door het Belgisch Scheepsregister aangemaakt. Het Belgisch Scheepsregister voedt de gegevensbron op basis van de informatie in de neergelegde documenten (formulieren, authentieke en onderhandse akten, vonnissen, eisen, beslagexploten, meetbrieven en andere documenten waar de beschrijving van het schip uit blijkt)